ontspanning
Geen categorie

De voordelen van mediteren

Mediteren wordt een steeds groter onderdeel van de sportwereld. Op het eerste gezicht zul je je misschien afvragen wat deze twee zaken gemeen hebben met elkaar. Het zijn aparte dingen inderdaad, maar ze hebben ook veel met elkaar te maken. Bij zowel sport als meditatie boek je bijvoorbeeld resultaten. Zowel lichamelijk als geestelijk. Dus, ren jij vandeweek weer naar een fitnesscentrum in Dronten? Sla een lesje meditatie dan zeker niet over!

Wat is mediteren?

Meditatie is simpel gezegd het trainen van je aandacht. Het gaat hierbij niet om het totaal uitschakelen van gedachten en emoties, maar om deze aanwezig te laten zijn zonder er aandacht aan te moeten besteden. Dit kun je op verschillende manieren doen. Je hebt namelijk allerlei soorten meditatie, maar ze volgen allemaal hetzelfde uitgangspunt: tot rust komen, bij jezelf blijven en kunnen loslaten wat er speelt.

De voordelen van mediteren

Wanneer je begint met mediteren, zul je veel voordelen ervaren. Wij zetten er een aantal voor je op een rij:

  • Betere focus en concentratie.
  • Controle over angst. Iedereen ervaart weleens een gevoel van angst met als gevolg een hoop stress.
  • Verhelpen stress en angst. Iedereen ervaart weleens een gevoel van angst met als gevolg een hoop stress. Meditatie kan bijdragen aan het verhelpen van deze angst en stress. Vervolgens hou je meer energie over voor leuke dingen en zul je je een stuk prettiger voelen.
  • Verlaagde bloeddruk. Meditatie zorgt ervoor dat je rustiger wordt. En een rustige geest gaat er voor zorgen dat het lichaam ontspant. Hierdoor gaat je hart minder bloed rondpompen naar spieren en organen en verlaag je je bloeddruk. Dus, heb jij last van een hoge bloeddruk? Ga dan snel aan de slag met meditatie.
  • Betere ademhaling. Via meditatie leer je om rustiger en dieper adem te halen. Dit zorgt voor een veel bewustere ademhaling waardoor je meer ontspant.
  • Beter slapen. Dankzij de ontspannende werking van meditatie, zul je veel relaxter richting bed gaan. Je lichaam en geest zijn rustiger waardoor je beter in slaap zal vallen.

Zelf aan de slag met mediteren?

Een van de fijne dingen aan mediteren is dat iedereen het kan en je zelf bepaalt hoe en waar. Zittend, liggend, lopend. Ogen open of ogen dicht. Jij bepaalt. Op internet zijn tal van filmpjes en of instructies te vinden van hoe je het beste aan de slag kunt gaan. En zodra je eenmaal begonnen bent, weten wij zeker dat je niet meer wilt stoppen!